Majlis ilmu adalah taman bagi Tolibul Ilm

Assalamualaikum

harini cuba paksakan diri untuk menaip... taknak terbiar lama tanpa post.
Harini ada event anjuran company kat tempat kerja.... jemput speaker dari luar untuk bagi talk
. tapi last year lagi banyak talk dari speaker yg hebat... setiap kali aku berada dalam dewan... tak kisah la mana2 program pun... aku rasa aku mcm kecik sgt.. ruang sekeliling terasa luas... bila kita berada dalam program yang bermanfaat.. hati kita mesti tenang sangat... seronok sangat.. kadang2 aku lebih suka mendengar dari membaca.. tengok mood jugak la.. tapi impian nak ada mini library kat rumah sendiri tu insyaAllah suatu hari nanti...

kita sebagai manusia yang hidup kat muka bumi.. kena mencari ilmu.... cara nak siang ikan tu pun ilmu gak... tapi benda yang tak elok tu. tak payah la belajar kan... mmg takde benefit la...

ada satu hadis yang berkaitan dengan menuntut ilmu

طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِيْضَةٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ وَمُسْلِمَةٍ
Artinya : ”Mencari ilmu itu adalah wajib bagi setiap muslim laki-laki maupun muslim perempuan”. (HR. Ibnu Abdil Barr)

alangkah ruginya bagi sesiapa yang tidak mahu menuntut ilmu... ibarat hati dan minda mereka kosong tanpa sesuatu..
rugi bukan....
lagipun bila kita pergi majlis ilmu.. kita boleh berkenalan dengan ramai orang.. takpun kita akan terserempak dengan kenalan lama... indah kan... erat silatulrahim kerana Allah...

sebolehnya.. pergilah ke mana2 majlis ilmu yang ada... rebutlah masa yang ada... ada keberkatan disitu nanti..
moga dengan ilmu kita dapat kita akan menjadi orang yang hebat... insyaAllah...

if aku ada penambahan berkaitan tajuk.. aku akan tambah pada next entri insyaAllah. doakan aku agar diberi lebih banyak ilham...

0 comments:

Catat Ulasan